Rozhovory s kaviarnikmi - Take it coffee (Košice)

Peter Szabó - foto Peter Szabó
SCA roasting professional
COFFEEIN články 08.03.2018
Rozhovory s kaviarnikmi - Take it coffee (Košice)

Prečítaje si 2. diel zo seriálu rozhovorov s kaviarnikmi - s kaviarňami, ktoré od nás odoberajú kávu. Tentokrát sme sa na zákulisnejšie informácie zo sveta fungovania kaviarní pýtali Tomáša Jutku z kaviarne Take it coffee, ktorá sa nachádza v Košiciach na Poštovej 7. Take it otvoril Tomáš Jutka spolu so svojím kamarátom a spoločníkom Tomášom Ilykom v roku 2016 a darí sa im dobre. Ako uvádzajú na svojej facebookovej stránke, sú taký košický Starbucks, ale s dobrou kávou :-) 

Čo vás priviedlo k tomu, otvoriť si kaviareň? Prečo ste si mysleli, že práve toto bude, alebo by mohlo mať úspech? Však kaviarní je mnoho.

O otvorení kaviarne som uvažoval už dlho, ale vždy som sa bál zlyhania. Konečné rozhodnutie padlo, keď sa môj veľmi dobrý kamarát rozhodol byť mojím business partnerom a do otvorenia sme išli spoločne.

Ak mám povedať pravdu, tak sme do toho išli s veľmi malou dušičkou. Vedeli sme však, že budeme robiť túto prácu s nadšením a poctivo! Výsledky sa dostavili skoro samé. Ak človek robí niečo dobre a dá si zaležať na každom detaily, všetko je možné.

Rozhovory s kaviarnikmi - Take it coffee (Košice)

 

Čo vám pomohlo najviac na úplnom začiatku pri rozbiehani kaviarne, aby ste prilákali čo najviac zákazníkov a udržali si ich?

Ako som už spomínal, bolo (a aj stále je) nadšenie a vôľa chcieť. Rozhodli sme sa ponúkať kvalitný produkt za rozumnú cenu a podať čo najlepší servis, aký vieme. Na Slovensku chýba dobrý servis a, našťastie, sú na Slovensku ľudia, ktorí ho vedia oceniť. Snažiť sa odlíšiť od konkurencie niečim výnimočným a myslím si, že sa nám to vďaka kvalitnej a dobrej káve aj podarilo! ;-)

Chceli sme niečo iné, čo ľudia nepoznajú a som rád, že to vyšlo. Ľuďom naša/vaša káva chutí a vracajú sa k nám ako kvôli káve, tak aj kvôli dobrému a príjemnému prostrediu.

 

Rozhovory s kaviarnikmi - Take it coffee (Košice)

Čo vás v praxi a časom najviac príjemne a čo najviac nepríjemne prekvapilo?

V praxi, čo sa týka gastronómie, kaviarní a barov, som v podstate od malička, takže ma už veľa vecí neprekvapí..... ;-)

Rozhovory s kaviarnikmi - Take it coffee (Košice)

Rozhovory s kaviarnikmi - Take it coffee (Košice)

Rozhovory s kaviarnikmi - Take it coffee (Košice)

Aké sú 3 (alebo len 2, no môže byť aj 5) veci, ktoré sa vám osvedčili najviac? Či už z pohľadu marketingu, produktov (nápojového / jedálneho lístka), prístupu k zákazníkom, výberu zamestnancov...

Opäť sa budem opakovať. Nám sa najviac osvedčil dobrý zákaznícky servis, ochota a kvalitný produkt za rozumnú cenu. Nechcieť zbohatnúť za 6 mesiacov, všetko trvá nejaký čas. Treba byť trpezlivý a vydržať. Ak cítiš, že robíš správnu vec, výsledok sa dostaví. My sme rozbehli business v podstate bez marketingu, ale správa sa rozšírila po meste relatívne rýchlo. Ľudia prídu k nám aj z druhej strany mesta kvôli dobrej káve a vediac to, že im ju pripraví usmievavý a profesionálny barista.

A ak by som mohol poradiť, menej je niekedy viac. My sme sa rozhodli spraviť radšej menší nápojový lístok a možno o kúsok jednoduchší, ako vymýšľať „drinky“ od výmyslu sveta a zákazník si potom nevie ani vybrať. Samozrejme, je dôležité poradiť a usmerniť, ak treba, ale mať 300 položiek v ponuke podľa mňa nie je cesta k úspechu.

Rozhovory s kaviarnikmi - Take it coffee (Košice)

Rozhovory s kaviarnikmi - Take it coffee (Košice)

 

Rozhovory s kaviarnikmi - Take it coffee (Košice)

Aké sú 3 najviac negatívne veci (alebo len 2), ktorými si vaša kaviareň prešla? Proste nejaké faily, zle odhadnutia, neúspechy, intrigy, podvody, „podrážanie nôh“...

Asi najnegatívnejšia skúsenosť bola naša konkurencia, ktorá sa nám chodila vyhrážať asi 4 - 5 mesiacov. Nič vážne, len narážky typu: zbytočne ste otvárali, trh v meste je už presýtený, rovno zatvorte, kým je ešte čas, ľuďom taká káva chutiť nebude a podobné „kecy“.

Samozrejme, je tu potom ešte slovenská byrokracia a naše slovenské úrady a veci s tým spoločné. Nechcel som tomu uveriť, keď mi o tom rozprávali ľudia, ktorý už podnikajú dlhé roky, že si mám pripraviť poriadnu dávku trpezlivosti. Ale na vlastnej koži som si to prešiel a pochopil som, o čom hovorili. :-)

 

Máte nejaké zaujímavé / kuriózne príhody so zákazníkmi? Pokojne povedzte negatívnu i pozitívnu, ak máte.

Kurióznych príhod je veľa. Medzi moje naj patria asi hlášky typu:

  • Nevidím v ponuke  „picollo“ presso.
  • Čo mám robiť s tou horúcou vodou (keď im prinesiete espresso lungo).
  • Dnes by som si dala niečo bez mlieka, môžem vás poprosiť, urobíte mi cappuccino.

Takto by som vedel pokračovať ešte dlho, ale niekedy je to fakt vtipné.

 

Rozhovory s kaviarnikmi - Take it coffee (Košice)

Rozhovory s kaviarnikmi - Take it coffee (Košice)

Kedy ste otvorili kaviareň? Koľko času prešlo od finálneho rozhodnutia „áno, chcem si otvoriť kaviareň“ po jej skutočné otvorenie?

Pevné rozhodnutie otvoriť si kaviareň padlo v novembri 2015. Ja som ešte pracoval vo svojom zamestnaní a spoločník bol v tom čase ešte v zahraničí. Reálne sme sa začali zaoberať kaviarňou a jej plánovaním v apríli 2016 a naše „GRAND OPENING“ bolo 24. augusta 2016.

Rozhovory s kaviarnikmi - Take it coffee (Košice)

 

Koľko ste do otvorenia kaviarne investovali? A už sa vám podarilo dostať do „čiernych čísel“?

Do nášho podnikania sme neinvestovali príliš veľa, keďže sme si väčšinu veci urobili svojpomocne.

Najdrahšie bolo vybavenie a celková suma bola niekde okolo 16 000 €. V čiernych číslach už sme, no koľko a ako dlho nám to trvalo, by som radšej nehovoril.

Rozhovory s kaviarnikmi - Take it coffee (Košice)

Rozhovory s kaviarnikmi - Take it coffee (Košice)

 

Na základe čoho ste vyberali dodávateľa kávy? A v prípade, že ste mali v minulosti iného dodávateľa, prečo ste sa ho rozhodli zmeniť?

Na začiatku som spomínal, že chceme niečo iné, ako má väčšina konkurencie a na základe tohto faktoru sme hľadali a vyberali nášho dodávateľa kávy. Vedeli sme, že nechceme nič komoditné a toľko preferované väčšinou populácie.

Neviem to presne opísať a vysvetliť, ale keď som prvý krát zavolal do Coffeein-u, vedel som, že to je to, čo hľadáme!!! Chcel som vidieť pražiareň, človeka a ľudí, ktorí stoja za touto značkou a po stretnutí s nimi som sa len utvrdil o mojom rozhodnutí. Myslím si, že pre naše podnikanie sme si nemohli vybrať lepšiu značku ako je Coffeein.

 

POZNÁMKA: Všetky fotky v tomto článku sú použité z facebookovej stránky kaviarne - www.facebook.com/takeitcoffee.sk

 

Ak ste pri čítaní tohto článku dostali chuť na kávu, tak navštívte náš e-shop s kávou www.coffeein.sk a vyberte si čersvto praženú kávu z celého sveta. Teraz so zľavovým kódom BLOG10 získate navyše aj 10% zľavu na celý nákup.

 

COFFEEIN Elite - espresso zmes