Prečo čoraz viac hudobníkov uvádza na trh vlastné značky kávy?

Peter Szabó - foto Peter Szabó
SCA roasting professional
COFFEEIN články 18.10.2023
Prečo čoraz viac hudobníkov uvádza na trh vlastné značky kávy?

Káva a hudba sú hlboko prepojené. Ak vstúpite do kaviarne kdekoľvek na svete, pravdepodobne započujete hrať nejaký druh hudby.

Vzťah medzi kávou a hudbou však siaha oveľa ďalej. Spolupráca medzi hudobníkmi a kávovými spoločnosťami je v tomto odvetví bežná, niektorí hudobníci dokonca uviedli na trh aj vlastné značky kávy. The Weeknd napríklad nedávno spolupracoval s pražiarňou Blue Bottle na rade zameranom na Etiópiu s názvom Samra Origins.

Čo teda vedie hudobníkov k tomu, aby vytvárali vlastné kávové výrobky? A aký je trhový potenciál týchto káv?

Aby sme to zistili, porozprávali sme sa Timom Wenzelom, kreatívnym producentom pražiarne Stumptown Coffee Roasters, a legendárnym hudobníkom Mickom Fleetwoodom, ktorý tiež nedávno uviedol na trh vlastnú značku kávy. Ak sa chcete dozvedieť viac, čítajte ďalej.

1

VZŤAH MEDZI KÁVOU A HUDBOU

Hoci to nie je jedna z najpopulárnejších tém piesní, hudobníci spievajú o káve už roky. Medzi známe piesne patria:

  • Cigarettes and Coffee od Otisa Reddinga
  • One Cup of Coffee od Boba Marleyho
  • Coffee Song od skupiny Cream

Dokonca aj skladateľ klasickej hudby J. S. Bach zložil minioperu s názvom Coffee Cantana, ktorej ústredným motívom sa stala mladá žena závislá od kávy.

Mick Fleetwood je spoluzakladateľ a bubeník legendárnej rockovej skupiny Fleetwood Mac. Taktiež založil spoločnosť Mick Fleetwood Coffee Company.

„Káva bola vždy základom života hudobníka,“ hovorí nám. „Trávime množstvo času čakaním, či už v štúdiách, v zákulisí, na letisku, v autobuse na turné, v televíznych štúdiách alebo na hotelových izbách, takže káva nám pomáha zostať bdelými.“

Tim (ktorý je tiež hudobník) súhlasí a hovorí: „Často som písal piesne ráno, pri popíjaní kávy.“

„Kávu som si dával pred svojimi vystúpeniami alebo v štúdiu počas nahrávania,“ dodáva.

Vzťah medzi kávou a hudbou však siaha ešte ďalej. Výskumom sa zistilo, že hudba a iné zvuky majú výrazný vplyv na náš chuťový vnem.

Napríklad vysoké tóny nám pomáhajú identifikovať sladšie chute, zatiaľ čo nízke tóny môžu zdôrazniť tie horké. Príliš hlasná hudba zase môže naše zmysly preťažiť, čo vo všeobecnosti znamená, že jedlo a nápoje chutia mdlejšie.

Hudba môže ovplyvniť aj naše stravovacie návyky. Pomalšia hudba napríklad núti ľudí jesť a piť pomalšie, a práve preto hrá v kaviarňach takú kľúčovú úlohu.

2

PREČO SA SPOLOČNOSTI SO ZNAČKAMI KÁV HUDOBNÍKOV STÁVAJÚ ČORAZ POPULÁRNEJŠIE?

Podpora celebrít nie je v kávovom priemysle ničím novým. A to dokonca ani vtedy, keď hovoríme konkrétne o hudobníkoch. Popri hudobníkovi The Weeknd a skupine Blue Bottle patria medzi príklady kávových spoločností so značkou hudobníka napríklad:

- Marley Coffee, ktorú založil Rohan Marley (syn raggae speváka Boba Marleyho)
- Americký raper Snoop Dogg a indonézsky podnikateľ Michael Riady, ktorí uviedli na trh značku kávy INDOxyz
- Billie Joe Armstrong a Mike Dirnt z rockovej kapely Green Day, ktorí uviedli na trh značku Oakland Coffee Works
Mike vysvetľuje, ako založil vlastnú kávovú spoločnosť.

„Počas pandémie som mal množstvo voľného času,“ hovorí. „Jeden môj priateľ prišiel s nápadom vytvoriť vlastný rad a mne sa páčila myšlienka mať vlastnú značku a podeliť sa o svoju lásku ku káve s ostatnými.“

Dodáva, že jeho ponuka kávy je inšpirovaná vlastným cestovaním, ako aj miestom, kde súčasne žije – Maui na Havaji. Jeden z jeho priateľov tam vlastní neďalekú kávovú farmu.

„Farmári na Maui pestujú na svahoch Haleakaly a v pohorí West Maui mnoho rôznych odrôd kávy vrátane Typica, Catuai, Caturra, Bourbon a Mokka,“ vraví nám. „Aj ja som sa rozhodol pre kenskú zmes, pretože som v Afrike strávil veľa času. Dokonca som tam aj nahrával s miestnymi hudobníkmi.“

Tim medzitým vysvetľuje, ako sa pred niekoľkými rokmi pražiareň Stumptown dostala k spolupráci s punkrockovou ikonou Iggy Popom.

„Keď ma prvýkrát najali ako kreatívneho producenta, môj šéf sa ma spýtal: „Keby si mohol pracovať s jedným človekom, kto by to bol?““ hovorí. „Povedal som Iggy Pop.“

„Pre mňa išlo o jeho hudbu a odkaz, ale aj o človeka, ktorým bol. A celkovo o rešpekt, ktorý k nemu mám,“ dodáva. „Našou vášňou pri práci s hudobníkom, akým je Iggy, bolo umožniť ľuďom vidieť, že také niečo je možné aj pri káve.“

Kto tieto kávy kupuje?

Môžeme povedať, že kávy so značkou hudobníkov sú zvyčajne zamerané na určitú demografickú skupinu spotrebiteľov. Určite však existujú spôsoby, ako by sme mohli tieto kávové výrobky zatraktívniť pre širší okruh ľudí.

Tim vysvetľuje, že pri spolupráci s Iggy Popom išlo tak o jeho hudbu, ako o spoluprácu s niekým, kto sa zhoduje so značkou Stumptown.

„Iggy navrhol vlastné balenie kávy Indonesian Bies Penantan,“ dodáva. „Túto kávu kupujeme už mnoho rokov. Farma sa nachádza v provincii Aceh a kávu pre pražiareň Stumptown exkluzívne vyrába družstvo Ketiara riadené ženami.“

Ďalej uvádza, že balenie obsahovalo informácie, ktoré sa zvyčajne nachádzajú na vreckách s výberovou kávou, napríklad degustačné poznámky či metóda spracovania. Čast predaja tejto kávy bola tiež venovaná organizácii Girls Rock Camp Alliance, ktorá pomáha mladým ženám, aby sa viac angažovali v oblasti umenia a sociálnej spravodlivosti.

3

MOHOL BY TENTO TRH RÁSŤ?

Hoci hudobnícke a celebritné značky kávy nemusia byť pre každého, výskumy ukazujú, že ak sa partnerstvo realizuje starostlivo a s určitým zámerom, tieto produkty sa môžu medzi spotrebiteľmi stať obľúbené.

Štúdia z roku 2021 ukazuje, že sú ľudia ochotní platiť vyššie ceny za potraviny a nápoje, ak ich podporuje rozpoznateľná a vplyvná celebrita.

Podobne aj výskum spoločnosti Morning Consult dospel k záveru, že až 34 % dospelých ľudí navštívi reťazec kaviarní s väčšou pravdepodobnosťou práve ak ich propagoval ich obľúbený hudobník. Ak hovoríme o spotrebiteľoch patriacich medzi generáciu Z a mileniálov, tento podiel stúpa na 44, resp. 51 %.

V konečnom dôsledku to znamená, že by kávové spoločnosti so značkou hudobníka alebo s jeho podporou mohli napomôcť k zvýšeniu spotreby výberovej kávy, ak sa to, samozrejme, urobí správne.

„Kávová kultúra sa stala viac zakorenenou v popkultúre,“ hovorí Tim. „Teší ma, že sa hudba stala cestou, ktorú môžu kávové spoločnosti preskúmať.“

Rady pre pražiarne, ktoré chcú spolupracovať s hudobníkmi

Ak chce kávová spoločnosť alebo pražiareň užšie spolupracovať s hudobným umelcom pri vývoji a predaji kávových produktov, je potrebné zvážiť niekoľko rozhodujúcich faktorov.

V prvom rade sa pražiarne musia uistiť, že ich podnikateľský étos a hodnoty sú v súlade s hodnotami umelca alebo skupiny. V opačnom prípade je pravdepodobnejšie, že partnerstvo nebude úspešné.

Okrem toho sa štýl a osobnosť značky musia zhodovať aj so štýlom a osobnosťou hudobníka. Napríklad modernejšia a minimalistickejšia kávová spoločnosť pravdepodobne nebude spolupracovať s grungeovou alebo punkovou kapelou jednoducho preto, že by sa ich vizuálna estetika navzájom nedopĺňala.

Mick zdôrazňuje, že kľúčový môže byť aj predaj spoločného merchu.

„Tričká, čiapky a mikiny sú chodiacou reklamou, rovnako ako hrnčeky,“ hovorí.

Zostať verný inštinktom

Mick však hovorí, že ešte dôležitejšie je, aby sa hudobníci do partnerstva výrazne zapojili.

„Nedávajte svoje meno alebo tvár na obal kávy, len aby ste zarobili nejaké peniaze,“ hovorí nám. „Pred spustením spoločnosti som dva roky ochutnával a zháňal vysokokvalitné kávové zrná.“

„Podieľam sa a schvaľujem každý krok procesu od výberu zŕn až po praženie, balenie a distribúciu,“ dodáva. „Je pre mňa dôležité, aby mala každá šálku konzistentnú kvalitu.“

Tim hovorí, že pri spolupráci s hudobníkmi je spoliehanie sa na inštinkt obzvlášť užitočné.

„Nerozmýšľajte nad tým príliš. Ak máte pocit, že je to správne, tak to tak pravdepodobne aj bude,“ hovorí nám. „A nezabudnite, že na konci dňa je to o káve a všetkých v dodávateľskom reťazci.“

4

Spolupráca s hudobníkmi je pre pražiarne užitočným marketingovým nástrojom, takže je pravdepodobné, že ich v budúcnosti uvidíme viac.

A hoci nie všetky partnerstvá medzi celebritami a kávou sú zmysluplné, môžu pomôcť posilniť posolstvo, či už ide o udržateľnosť, transparentnosť alebo kvalitu. V konečnom dôsledku sa pražiarne a kávové spoločnosti musia uistiť, že spolupracujú s hudobníkmi, ktorí čo najlepšie propagujú ich značku.

 

Zdroj: https://perfectdailygrind.com/2023/07/music-coffee-brands/

 

Ak ste pri čítaní tohto článku dostali chuť na kávu, tak navštívte náš e-shop s kávou www.coffeein.sk a vyberte si čersvto praženú kávu z celého sveta. Teraz so zľavovým kódom BLOG10 získate navyše aj 10% zľavu na celý nákup.