Začínajú letecké spoločnosti ponúkať kvalitnejšiu kávu?

Peter Szabó - foto Peter Szabó
SCA roasting professional
COFFEEIN články 11.10.2023
Začínajú letecké spoločnosti ponúkať kvalitnejšiu kávu?

Pre mnohých predstavuje šálka kávy hlavnú súčasť zážitku z cestovania lietadlom. V salóniku a na palube lietadla je pre niektorých nevyhnutnosťou vďaka dlhým meškaniam, skorým odletom alebo dlhým letom. Nemôžeme však poprieť, že v minulosti sa pri káve v leteckej doprave kládol dôraz na pohodlie, pričom kvalita a chuť boli spravidla v úzadí.

V posledných rokoch však začalo čoraz viac leteckých spoločností investovať do kávy, ktorú podávajú zákazníkom, a to z hľadiska udržateľnosti i kvality. Dobrá káva sa pre letecké spoločnosti stala konkurenčnou výhodou, ako aj príležitosťou na reprezentáciu miestnych značiek.

Aby sme sa o tomto trende dozvedeli viac, oslovili sme Bena Stychea z pražiarne Union Hand-Roasted Coffee, Solomona Tadelea z kaviarne OneKoo Coffee a Marilyn Kiriakos z pražiarne Hawaiian Paradise Coffee. Prečítajte si, čo nám prezradili.

2

PREČO KÁVA Z LETECKÝCH SPOLOČNOSTÍ V MINULOSTI NEBOLA KVALITNÁ?

Pokiaľ ide o kávu v komerčných lietadlách, funkčnosť v minulosti prevyšovala chuť.

Ben Styche je obchodný riaditeľ pražiarne Union Hand-Roasted Coffee. „Káva vždy hrala druhé husle po alkoholických nápojoch a jedle,“ uvádza. „Žiaľ, káva a čaj sú všeobecne vnímané skôr funkčne, ako niečo horúce s obsahom kofeínu.“

Hoci za to čiastočne môže lacná a nekvalitná káva, dôležitú rolu zohrávajú aj iné faktory.

Nadmorská výška

Nadmorská výška mení naše vnímanie chuti. Zatiaľ čo konzumentovi kávy, ktorý hľadá len teplý nápoj nabitý kofeínom, to vadiť nemusí, spotrebiteľovi, ktorý hľadá viac nuáns a komplexnejšiu šálku, to pravdepodobne po chuti nebude.

V prvom rade vzduch v kabíne znižuje našu schopnosť vnímať vôňu. To, samozrejme, priamo súvisí s chuťou. V lietadle sa citlivosť chuťových pohárikov môže znížiť až o 30 %.

„V nadmorskej výške 11 kilometrov je tiež ťažšie identifikovať aciditu,“ dodáva Ben. „Okrem toho sa znižuje naše vnímanie sladkosti a zvýrazňuje sa horkosť.“

Nadmorská výška spôsobuje mnohé zmeny, ktoré ovplyvňujú naše zmyslové vnemy, vrátane nadúvania, zvýšeného stresu, dehydratácie a nižšej hladiny energie. Nižšie teploty na palube tiež zapríčiňujú, že nám horúca káva vychladne rýchlejšie ako na zemi.

Voda

Voda zohráva pri kvalitnej káve obrovskú úlohu. Káva a čaj, ktoré sa podávajú v lietadlách, sa pripravujú z nefiltrovanej vody z kohútika, takže ich výnimočná kvalita je nepravdepodobná.

Existujú však aj iné rozdiely. Na rozdiel od vody, ktorú pijeme doma, sa voda v lietadlách prepravuje z továrne a privádza priamo do vodnej nádrže lietadla. Je teda pravdepodobné, že kvalita vody (z hľadiska varenia kávy) môže byť nižšia ako kvalita priemernej vody z vodovodu. Závisí to od stavu potrubia či nádrže lietadla.

Varenie

Ben vysvetľuje, že zariadenie na varenie kávy na palube lietadla je skutočnou výzvou. Možnosti varenia sú obmedzené kvôli malému priestoru v kabíne, ako aj kvôli bezpečnostným aspektom.

Varenie kávy preto pozostáva len z kombinácie kávy a horúcej vody. Kvalitnejšie zariadenia sú pre lietadlá príliš nepraktické.

Servis

Servis predstavuje dôležitú pridanú hodnotu spotrebiteľského zážitku. Musíme si však uvedomiť, že kávu v lietadlách podávajú letušky a stewardi, nie baristi/ky. Pochopiteľne teda káva nebude mať taký dôraz na detail a nemožno čakať ani zákaznícky servis šitý na mieru ako v špecializovaných kaviarňach.

3

PREČO ZAČALI LETECKÉ SPOLOČNOSTI INVESTOVAŤ DO KVALITNEJŠEJ KÁVY?

Konkurenčná výhoda

Marilyn Kiriakos-Askari je viceprezidentkou pražiarne Hawaiian Paradise Coffee. Podľa jej názoru sa letecké spoločnosti v súčasnosti rozhodujú investovať do kvalitnejšej kávy, aby získali výhodu oproti iným leteckým spoločnostiam s konkurenčnými cenami.

„Spoločnosť s vyššími štandardmi značky priláka kvalitnejších spotrebiteľov, ktorí sú ochotnejší utrácať aj za iné položky,“ vysvetľuje. „A takto si letecké spoločnosti dokážu zarobiť viac peňazí inými spôsobmi.“

Marilyn považuje ohľad na obchodných cestujúcich za rozumný krok leteckých spoločností. Práve títo cestujúci majú možnosť výberu leteckej spoločnosti s vyššou cenou letenky, ktorá poskytuje viac výhod, ubytovanie a bezplatné služby, pretože ide o hradené obchodné výdavky.

Lepšie kávové služby na ranných letoch by boli pre týchto zákazníkov atraktívnym prvkom a zabezpečili by dobrú návratnosť investícií.

Dopyt spotrebiteľov po kvalite a udržateľnosti

Tretia vlna kávy, sociálne siete a rastúci trh s výberovou kávou prispeli k tomu, že sú priemerní spotrebitelia viac vystavení kvalitnejšej káve. A tak sa, prirodzene, zvýšil aj dopyt spotrebiteľov po kvalitnej káve.

Spotrebitelia a značky si tiež čoraz viac uvedomujú ničivé účinky klimatických zmien a etické problémy v globálnych dodávateľských reťazcoch.

Značky sú brané na zodpovednosť, takže sa investovanie do udržateľnejších možností stalo dobrým spôsobom, ako osloviť nových zákazníkov. A to najmä tých, ktorí patria k mladším demografickým skupinám.

Ben sa z tejto zmeny úprimne teší, pretože kvalita a udržateľnosť predstavujú podstatu značky Union.

„Čoraz viac ľudí sa každodenne stretáva s kvalitnejšou výberovou kávou,“ uvádza. „Okrem toho spotrebitelia vyžadujú aj lepšiu sledovateľnosť, transparentnosť a udržateľnosť. Káva vyššej kvality, ktorá pochádza z etických zdrojov, sa stáva akousi normou.“

Upozorňuje však, že letecké spoločnosti často poskytujú kvalitnejšiu kávu len v prvej a biznis triede.

4

MODERNIZÁCIA KÁVY POČAS LETU: SPOLUPRÁCA

V posledných rokoch sa začali objavovať nové partnerstvá medzi leteckými spoločnosťami a značkami remeselnej kávy. V mnohých prípadoch išlo o spôsob, ako ponúknuť lepší produkt a intenzívnejšie sa zamerať na zákaznícku spokojnosť v letiskových salónikoch a počas letov.

V prípade pražiarne Union sa partnerstvo s leteckou spoločnosťou British Airways začalo na Londýnskom kávovom festivale v roku 2016. Ben nám prezradil, že po rozhovore so zástupcom spoločnosti dostali nápad spoločne zvýšiť kvalitu kávy tejto leteckej spoločnosti.

„Jeden z našich zástupcov cestoval z Londýna do New Yorku, aby ochutnával kávu vo vzduchu,“ vysvetľuje. „Chceli sme sa uistiť, že dokážeme ponúknuť takú kávu, ktorá zostane sladká a čistá aj počas letu.“

Nájsť správnu kávu na podávanie v lietadle skutočne nie je jednoduché. Veľkosť mletia, profil praženia a spôsob varenia musia spolu ladiť tak, aby sa dosiahol čo najlepší výsledok v náročnom prostredí.

Benov tím školil o technikách varenia aj samotný palubný personál spoločnosti British Airways. Chceli sa tak uistiť, že dosiahnu dobré výsledky.

„Keď sme to napokon dokázali, nesmierne nám odľahlo,“ vysvetľuje. „Tím spoločnosti British Airways nám povedal, že táto káva chutila ľahšie a jasnejšie ako čokoľvek, čo predtým pili.“

Pražiareň Hawaiian Paradise Coffee medzičasom podpísala päťročnú zmluvu s leteckou spoločnosťou Hawaiian Airlines. Marilyn nám prezradila, že o spolupráci uvažovali už tri roky predtým.

„Vyžaduje si to množstvo práce a času. Spoločne sme pracovali na vytvorení tej pravej ponuky pre ich lety,“ vysvetľuje. „Skúmali sme rôzne metódy varenia na palube, až sa nám podarilo nájsť tú správnu. Sme remeselná značka, ktorá vytvára profily na mieru, a to oni presne hľadali.“

5

PODPORA MIESTNYCH ZNAČIEK

V niektorých prípadoch predstavujú tieto partnerstvá snahu o podporu miestnych značiek. Zákazníci tak môžu ochutnať krajinu, ktorá stojí za leteckou spoločnosťou.

Solomon Tadele je manažérom pre kávu značky OneKoo družstevného zväzu farmárov kávy Oromia Coffee Farmers Cooperative Union.

Povedal nám, že podpísali memorandum o porozumení o spolupráci s leteckou spoločnosťou Ethiopian Airlines ako dodávatelia zelenej a praženej kávy. Cieľom partnerstva je podľa neho propagovať kvalitnú etiópsku kávu na etiópskych letoch. Etiópia je kolískou kávy, a preto podľa neho dáva zmysel, že sa predáva práve ich odborná znalosť.

Marilyn súhlasí a vysvetľuje, že cestujúci niekedy dokonca očakávajú havajskú kávovú zmes ako súčasť havajského zážitku.

„Sme jediný štát, ktorý pestuje kávu, a preto sme jedineční,“ hovorí Marilyn. „Havaj je tiež ostrov uprostred Tichého oceánu, kde pre väčšinu cestujúcich nastáva výrazný časový posun. A práve káva im dodáva energiu počas letu, ba dokonca im môže pomôcť prispôsobiť sa zmene časového pásma.“

Pokiaľ ide o pražiareň Union, Ben vysvetľuje, že pražiareň v blízkosti salónika spoločnosti British Airways sa stáva kľúčovým bodom partnerstva.

„To, že spoločnosť British Airways môže povedať, že táto káva je pražená 40 kilometrov od salónika, kde sa nachádzajú cestujúci, je skvelý bonus navyše,“ vysvetľuje.

6

STANE SA LEPŠIA KÁVA NA PALUBE NORMOU?

Je investícia do lepšej a drahšej kávy v lietadlách vzhľadom na kolísavú cenu kávy, rastúcu infláciu a ďalšie problémy v dodávateľskom reťazci len prechodným trendom?

Marilyn súhlasí, že budúcnosť je neistá. Je však presvedčená, že väčšina spotrebiteľov kávy ju považuje za nevyhnutnosť a pre mnohých je dobrá káva malým luxusom, bez ktorého sa nezaobídu.

„Je náročné predpovedať, ako súčasné ceny ovplyvnia predaj v budúcnosti. Dobrá káva na palube môže, ale nemusí byť prechodným trendom,“ hovorí. „Ale pri pohľade na jej vývoj v rôznych časových obdobiach a kultúrach, mám silnú predtuchu, že dobrá káva z letov nevymizne.“

Ben súhlasí. Navyše si myslí, že ak kvalita kávy začne klesať, spotrebitelia sa budú sťažovať.

„Tí, ktorí budú naďalej investovať do kvality, napokon zvíťazia. Kvalitnejšia káva z trvalo udržateľných zdrojov je dnes normou viac ako kedykoľvek predtým,“ hovorí.

Podľa Bena budú ďalšou inováciou v nasledujúcich rokoch lepšie zariadenia na prípravu kávy a širšia ponuka mliečnych variantov v lietadlách.

Solomon pevne verí v to najlepšie. Vidí dopyt po kvalitných, vysledovateľných kávach s jedným pôvodom, ktorý podľa neho nevykazuje žiadne známky spomalenia. Pripúšťa však, že v Etiópii môžu letecké spoločnosti kvôli nedostatku vedomostí váhavo investovať do drahších kávových možností.

„Sme jedným z najkvalitnejších etiópskych dodávateľov kávy arabica s viac ako ôsmimi medzinárodnými certifikátmi udržateľnosti v oblasti zelenej kávy,“ vysvetľuje. „Mnohí Etiópčania si však toto kvalitatívne odlíšenie a jeho hodnotu často neuvedomujú. Verím však, že sa to čoskoro zmení.“

7

Je zrejmé, že letecké spoločnosti na celom svete aktívne skúmajú nové partnerstvá pod vidinou lepšej kávy. A hoci káva v lietadle nikdy nebude chutiť tak úžasne ako na zemi, podávanie kvalitnej kávy od pražiarní, ktoré vedia, čo robia, je správny krok vpred.

Pre kávové značky môže tento trend znamenať skvelú príležitosť na získanie väčšej publicity vďaka osloveniu medzinárodného publika. Či tento vývoj pretrvá je však stále vo hviezdach.

 

Zdroj: https://perfectdailygrind.com/2022/06/are-airlines-starting-to-offer-better-coffee/

 

Ak ste pri čítaní tohto článku dostali chuť na kávu, tak navštívte náš e-shop s kávou www.coffeein.sk a vyberte si čersvto praženú kávu z celého sveta. Teraz so zľavovým kódom BLOG10 získate navyše aj 10% zľavu na celý nákup.