Nová štúdia tvrdí, že káva je v USA populárnejšia ako voda. Ale čo specialty káva?

Peter Szabó - foto Peter Szabó
SCA roasting professional
COFFEEIN články 05.01.2024
Nová štúdia tvrdí, že káva je v USA populárnejšia ako voda. Ale čo specialty káva?

Tvrdenie, že USA miluje kávu je trochu podhodnotené. Američania totiž konzumujú kávu takmer tak dlho, ako táto krajina existuje, a jej spotreba stále rastie.

Dňa 19. septembra Národná asociácia pre kávu (NCA), ktorá monitoruje najväčšie trendy v oblasti spotreby kávy v USA za posledných sedem desaťročí, uverejnila svoju jesennú správu o trendoch z oblasti kávy za rok 2023. Správa tvrdí, že káva je naďalej „obľúbeným“ nápojom Američanov, pričom 63 % opýtaných respondentov pije kávu každý deň. 

Z týchto zistení vyplýva, že káva je populárnejšia ako balená voda, pitná voda alebo čaj. Vyplýva to tiež zo správy NCDT (National Coffee Data Trends), v ktorej sa uvádza, že v predchádzajúcom dni vypilo kávu viac Američanov ako akýkoľvek iný nápoj.

Obrovské kaviarenské reťazce ako Starbucks alebo Dunkin’ and Peet’s  sú vzhľadom na ich obrovskú popularitu najväčšími hnacími silami spotreby kávy. Ale ako je to so specialty kávou?

Čítajte ďalej a dozviete sa viac o najnovšej správe NCDT, ako aj o tom, ako specialty káva ovplyvňuje spotrebiteľov v USA.

2NOVÁ SPRÁVA OD NCDT

Od začiatku 20. storočia je káva neoddeliteľnou súčasťou americkej kultúry potravín a nápojov. Populárnejšou a dostupnejšou pre širokú populáciu ľudí sa stala počas Veľkej krízy, keď potravinové banky rozdávali kávu a šišky zadarmo.

V USA sa začala objavovať druhá vlna kávy. Väčšie reťazce sa stali priekopníkmi v tomto odvetví. O desaťročie neskôr dokonca pomohli definovať normy na trhu so specialty kávou.

V poslednej štúdii asociácie sa zistilo, že takmer dve tretiny Američanov pili kávu v predchádzajúci deň. Podľa údajov stredozápad jej spotrebúva najviac z každého regiónu v krajine, pričom 65 % ľudí jej každý deň dáva prednosť pred inými nápojmi ako napríklad:

-        Balená voda (61 %)

-        Čaj (45 %)

-        Pitná voda z kohútika (45 %)

-        Nealkoholické nápoje (41 %)

-        Šťava (22 %)

Ako sa očakávalo, štúdia zistila, že veľká väčšina spotrebiteľov v USA (81 %) pije kávu ráno, pričom 19 % pije kávové nápoje aj popoludní.

Okrem toho sa v správe NCDT spomína, že Američania vo veku 25 až 39 rokov majú väčšiu pravdepodobnosť ako ktorákoľvek iná veková skupina v krajine, že budú piť kávu v predchádzajúci deň, ako aj že si vyberú nápoj na báze espressa v uplynulý deň.

Podľa údajov NCA k najpopulárnejším nápojom na báze espressa v USA patria:

-        Latte (18 %)

-        Espresso (16 %) – čo je obzvlášť pôsobivé vzhľadom na to, že kultúra espressa je v Európe oveľa výraznejšia

-        Cappuccino (15 %)

-        Mocca (11 %)

3Je kávová kultúra druhej vlny hnacou silou pre konzumáciu kávy?

Ako súčasť svojej poslednej správy NCDT NCA zistil, že 53 % spotrebiteľov vypilo specialty kávu za posledný týždeň, čo predstavuje percento, ktoré sa v posledných rokoch neustále zvyšuje. Napríklad oproti jari v roku 2022 bola jej spotreba v USA najvyššia v histórii.

Okrem toho niektorí odborníci zaoberajúci sa výskumom trhu predpokladajú, že severoamerický trh so specialty kávou sa bude každoročne zvyšovať o 20 % až do roku 2030. To by z neho urobilo jeden z najrýchlejšie rastúcich trhov na svete.

Je však tiež ťažké ignorovať vplyv, ktorý má kultúra druhej vlny kávy na spotrebiteľov v USA. S takmer 16 000 Starbucks pobočkami v krajine, sú väčšie reťazce medzi kávičkármi nesmierne populárne.

V tejto oblasti naďalej zohrávajú kľúčovú úlohu služby drive-thru a služby pick-upu založené na aplikáciách. Posledná štúdia hovorí, že využívanie týchto služieb zostáva vyššie ako pred pandémiou. Napríklad približne 59 % zo spotrebiteľov, ktorí si kávu kúpili za posledný deň v kaviarni, obchode alebo na čerpacej stanici, využilo služby drive-thru. V porovnaní s januárom 2020 to predstavuje nárast o 11 %.

Hoci aj kaviarne so specialty kávou môžu ponúknuť služby pick up (alebo dokonca drive-thru) a podávať ochutené nápoje, väčšinou ich spájame s druhou vlnou kávovej kultúry.

 

Mohla by sa specialty káva stať dominantnejšou v USA?

Spojené štáty majú nepochybne prosperujúcu scénu specialty kávy, najmä vo väčších mestách. Zároveň je však zrejmé, že druhá vlna kávy stále výrazne utvára správanie spotrebiteľov.

Mladšie generácie však pomáhajú meniť trendy. V poslednej správe NCA sa uvádza, že 65 % Američanov vo veku 25 až 39 rokov konzumovalo specialty kávu za posledný týždeň, rovnako ako 51% 18 až 24-ročných Američanov. 

Stále rastúca popularita studených a ľadových kávových nápojov v USA tiež predstavuje vstupnú bránu k pitiu specialty kávy, čomu nasvedčuje vzrast konzumácie ľadovej kávy od januára 2023 o ohromujúcich 64 %. 

Takže explozívny rast trhu so specialty kávou v posledných rokoch by mohol povzbudiť Američanov k jej väčšej konzumácii.

4Tvrdenie, že káva je v USA populárnejšia ako voda, je odvážne. Ale vzhľadom na to, že NCA sleduje spotrebiteľské správanie v USA od roku 1950, je to zďaleka najdlhšia dostupná séria štatistických správ v tomto odvetví.

Je však tiež dôležité položiť si otázku, čo presne v USA poháňa spotrebu kávy. Keďže kaviarne druhej vlny stále zohrávajú veľkú úlohu v americkej kávovej kultúre, bude zaujímavé sledovať ako specialty káva v nasledujúcich rokov ovplyvní správanie spotrebiteľov.

 

Zdroj: https://perfectdailygrind.com/2023/09/coffee-consumption-us-specialty-coffee/

 

Ak ste pri čítaní tohto článku dostali chuť na kávu, tak navštívte náš e-shop s kávou www.coffeein.sk a vyberte si čersvto praženú kávu z celého sveta. Teraz so zľavovým kódom BLOG10 získate navyše aj 10% zľavu na celý nákup.