Otvárame vlastnú pražiareň kávy v Šahách
Moja kávová cesta začala v lete roku 2011. Chcel som si otvoriť kaviareň a zároveň byť prevádzkarom a baristom. Keď som priebežne riešil veci okolo toho, tak som sa na mojom zozname dostal k bodu „káva“. V tom čase som o káve nevedel absolútne, ale naozaj absolútne nič. Ani len základný rozdiel medzi arabicou a robustou. Nevedel som ani len definícu espressa.
Ako plynul čas a ako som riešil veci okolo kaviarne, tak mi došlo, že nemám reálne predpoklady (finančné ani skúsenosti) na prevádzkovanie kvalitnej kaviarne. Preto som od tohto nápadu upustil. Káva mi ale stále behala po rozume. Začal som preto čítať rôzne štúdie, blogy, knihy o káve. (Musím povedať, že v roku 2011 nebola na internete ani 1/5 toho, koľko je dnes. Všetky informácie sa hľadali ťažšie, a hlavne v angličtine. Dnes je situácia lepšia a o káve sa dá prečítať obrovské množstvo textu a článkov v našom jazyku. Napríklad aj na tomto blogu.)
Vznik e-shopu Coffeein.sk
Po pár mesiacoch učenia sa, som sa rozhodol, že kávu začnem predávať. Najľahšie sa hľadal dodávateľ na rôzne talianske kávy. Takže som začal s predajom káv ako bola Lavazza, Italcafé, Pellini, Carraro a pod. E-shop Coffeein.sk (vo forme, v akej ho poznáte dnes) sa rodil veľmi, veľmi dlho. Najprv som investoval nemalé peniaze na výrobu e-shopu na mieru. Po dlhých mesiacoch práce a testovania bol e-shop konečne hotový, a tak sme mohli spustiť predaj. Do reklamy som "sypal" všetky ušetrené peniaze. Rádio, drahé bannery, rôzne spolupráce. Predaje boli minimálne. Nakoniec sa zistilo (asi po 3 mesiacoch), že e-shop je vadný a pri návšteve 5 a viac ľudí naraz padne systém a výpadok trvá cca 30 min. Zmluva bola postavená tak, že bol krytý dodávateľ/zhotoviteľ, a tak som sa práva nedomohol. Mal som nefunkčný, drahý e-shop.
Našťastie som mal kontakt na skvelého programátora Martina Hrkúta, s ktorým som spolupracoval na inom projekte. Spravil mi e-shop na mieru za polovičnú sumu ako prvá firma a, samozrejme, plne funkčný. Reštart predaja mohol začať. Talianske kávy sa predávali, ale išlo to dosť pomaly. Hlavne z dôvodu, že tie kávy si zákazníci mohli zohnať priamo od dovozcu, alebo lacnejšie v hociktorom supermarkete.
Začali sme predávať "skutočnú" kávu
Písal sa rok 2012, keď som sa začal obzerať po nových kávach, ktoré majú za sebou iný príbeh než značku a meno. Našiel som nejaké informácie o odrodových kávach (vtedy ich každý volal plantážne :-) ). Na Slovensku som nevedel nájsť pražiara, ktorý by s nimi robil, ale v Českej Republike som našiel Balirny Praha, ktorí pražili tieto kávy. Začali sme teda predávať odrodové kávy a predaje sa celkom dobre rozbehli. Ľudia oceňovali pri týchto kávach rôznorodosť chutí a široký výber. Problém s Prahou ale začal nastávať, keď sme mesačne začali predávať 100 kg. Problém s logistikou a výpadkami bol veľký.
Už sa písal rok 2013 a v tom čase ma oslovil Slovenský pražiar, p. Holiš zo Serede, či by som neprešiel pod jeho krídla a nezačal odoberať kávy od neho. Po pár stretnutiach sme sa dohodli, a tak som začal predávať kávu praženú na Slovensku. V tomto čase som začal spolupracovať aj s Marekom Čapkovičom z Double Atelier, s ktorým sme spravili veľký redizajn celej značky. Bol to obrovský posun vpred a zákazníci si tento krok pochvalovali. Začala sa nová éra značky.
Otvorili sme kamenný obchodík v Nitre
V roku 2014 sme spravili ďalší veľký krok. Otvorili sme kamenný obchod s vlastnou pražiarňou v Nitre. Na malej 500-gramovej pražičke som sa učil pražiť, a teraz na nej pražíme špeciály a micro-loty. Už môžem začať písať v množnom čísle, pretože som na to nebol sám. Majiteľka obchodu v Nitre, p. Korgová, sa ujala vybavovania objednávok prijatých cez e-shop. Už sa to začalo podobať na firmu. Káva sa vo veľkom pražila v Seredi a niečo sa dopražovalo v Nitre. Môj cieľ bol ponúkať nielen skvelé kávy, ale aj služby. Preto sme si dali cieľ, že prijatá objednávka musí byť vybavená najneskôr do 48 hod. Ak ste naším zákazníkom, tak isto viete, že sa nám tento cieľ nie vždy podarí splniť. Naším prvoradým cieľom je predávať čerstvo praženú kávu. Max. 21 dní od upraženia. To znamená, že musíme často dopražovať malé množstvá kávy. Keďže p. Holiš praží aj pre seba a iných, tak proces dopraženia vypredanej kávy trvá 3 - 4 dni, takže sa mohlo stať, že ste na objednávku nečakali 48 hod, ale aj 168 hod. a niekedy aj viac. Dá sa to, samozrejme, robiť aj priebežne, ale niekedy príde objednávka, kde sa vypredá z danej odrody všetko, a tak sa musí čakať na ďalšiu várku. Práve tomuto sme chceli predísť a koncom roka 2014 som začal rozmýšľať ako to spraviť.
Otvárame vlastnú pražiareň kávy v Šahách
Už sme v súčastnosti a je 26. 5. 2015. Našli sme skvelé priestory na prevádzkovanie pražiarne v mojom rodnom meste, v Šahách. Vlastná pražiareň kávy a pražiar (môj bratranec), ktorý bude pražiť len pre nás a bude k dispozícii vždy, keď bude treba, bolo presne to, čo sme potrebovali na dosiahnutie cieľa vybavovať objednávky do 48 hod. Okrem toho budeme mať kontrolu kvality vždy pod dohľadom. Stávame sa tak samostatnou a na nikom nezávislou pražiarňou kávy.
Pohľad do budúcnosti je veľmi pozitívny. Slovenský zákazník čoraz viac oceňuje a vyhľadáva lokálne a poctivé potraviny a výrobky. Oslovuje nás stále viac kaviarní a firiem na spoluprácu. Máme stále viac objednávok cez e-shop a dostávame veľa pozitívnych a povzbudivých e-mailov. Našou úlohou bude udržať kvalitu praženia, kvalitu a rôznorodosť ponúkaných káv a ponúkaných služieb, ku ktorým patrí aj rýchle dodanie, o ktorom už toľké roky snívam :-)
P. S.: Ako malú oslavu našej novej pražiarne sme vyrobili špeciálnu limitovanú edíciu šálok (na obrázku nižšie). 30 kusov, ktoré nebudú na predaj, ale pribalíme ich zadarmo do každej objednávky, ktorá presiahne sumu 30 €. Táto akcia je platná do rozdania zásob. (Keď sa šálky minú, budeme informovať na našej oficiálnej Facebook stránke: https://www.facebook.com/Coffeein.sk)
Ak ste pri čítaní tohto článku dostali chuť na kávu, tak navštívte náš e-shop s kávou www.coffeein.sk a vyberte si čersvto praženú kávu z celého sveta. Teraz so zľavovým kódom BLOG10 získate navyše aj 10% zľavu na celý nákup.