Je cena kávy adekvátna?

Peter Szabó - foto Peter Szabó
SCA roasting professional
COFFEEIN články 11.01.2016
Je cena kávy adekvátna?

K napísaniu tohoto článku ma inšpirovala diskusia na Facebook-u, v skupine „Kávomilci“, o cene espressa. Pani písala, že 2 € za 1 espresso je extrémne premrštená cena. Poďme si teda spísať krátku cestu kávy a pozrime sa na to, či je cena premrštená, alebo adekvátna.

1. Na začiatku je farmár

Vlastní pôdu, ktorá je vhodná na pestovanie kvalitnej arabiky. Rozhodne sa teda túto pôdu využiť na pestovanie kávy. Nakúpi kávu a zasadí ju. Na 1. úrodu kávovníka arabiky musí čakať až 5 rokov! Lenže tých 5 rokov sa musí o rastlinky starať, takže ho čaká 5 rokov práce „zadarmo“. Ak je farma väčšia, tak musí zamestnať ďalších ľudí, ktorým musí pravidelne platiť.

2. Zber a spracovanie kávy

Po 5 rokoch prichádza 1. úroda. Plody arabiky dozrievajú priebežne počas roka a zbery sú väčšinou rozdelené na 2 - 3 obdobia. Farmár teda musí zaplatiť zberačom 3x za rok. Keď sa káva pozbiera, tak sa musí spracovať. Buď ju farmár zoberie na blízku spracovateľskú stanicu, kde za spracovanie musí zaplatiť, alebo vybuduje vlastnú. Obe možnosti sú spojené s ďalšími nákladmi.

2 3

Po spracovaní sa káva zabalí do jutových vriec a je pripravená na predaj. Kávu od farmárov väčšinou vykupujú európske alebo americké spoločnosti, ktoré sa špecializujú na predaj zelenej kávy. Tí farmára vyplatia a jeho úroda sa stáva majetkom danej firmy. Daná firma musí dostať svoju kávu napr. z Etiópie do Belgicka. Musia si prenajať kontajner a nájsť prepravcu, ktorý dostane kontajner s kávou z Afriky do Európy. S týmto sú spojené ďalšie náklady.

4. Skladovanie a cupping kávy u dealera

Kontajner so zelenou kávou dorazil k dealerovi do Belgicka. Ten musí nájsť firmu, ktorá mu kávu vyskladní. Za sklad a zamestnancov pracujúcich v ňom musí platiť nájom a, samozrejme, výplaty pre zamestnancov. Následne musí upražiť vzorky kávy, ktoré odborníci vo firme zdegustujú a podľa toho nastavia ceny. Tu sú zase náklady na pražičky a špecialistov na degustáciu. Keď je káva nacenená, je pripravená na ďalší predaj. Musia investovať do marketingu (online reklama, náklady na rozposielanie vzoriek, atd.), aby kávu predali čo najskôr, kým je čerstvá.

5. Predaj a preprava kávy k pražiarovi

Slovenská pražiareň kávy COFFEEIN si objedná vzorku aj z tejto kávy. Upražia si ju na malej pražičke a zdegustuju. Káva je výnimočná, a tak sa ju rozhodnú objednať. Díler v Belgicku kávu zabalí a odošle špedičnou spoločnosťou na Slovensko. Tu zase stúpa cena kvôli nákladom na balenie, naskladnenie, prepravu a následné vyskladnenie. Treba zaplatiť kamionistu, clá v rôznych krajinách, pohonné hmoty a mnoho iného.

6. Praženie a balenie kávy

Káva dorazí do budovy našej pražiarne, za ktorú platíme nájom. Najprv prebehne pár skúšobných pražení, pri ktorých minieme 3 až 5 kg kávy, kým nájdeme vhodný profil. Následne kávu praží vyškolený pražiar, na pražičke, ktorá má hodnotu ako nové auto strednej triedy. Potom kávu zabalíme do sáčkov, ktoré tiež niečo stoja. Taktiež treba nadizajnovať a potom natlačiť etikety. Upraženú a zabalenú kávu odosielame kuriérom do kaviarne.

4 5

Prepravca si tiež zoberie svoju časť a kávu doručí do kaviarne. Majiteľ kaviarne musel zainvestovať obrovské prostriedky do vybavenia kaviarne (kávovar a mlynček, celý bar a jeho vybavenie, sedenie a mnoho iného) a, samozrejme, platí pravidelný mesačný nájom za priestory. Musel si nájsť personál, ktorým, v lepšom prípade, zaplatil profesionálne barmanské a baristické školenie a, samozrejme, im pravidelne posiela plat. Keď káva dorazí, tak barista musí nastaviť mlynček a kávovar tak, aby ste Vy ako zákazník dostali top produkt. Premelie desiatky až stovky gramov kávy, kým nájde to ideálne nastavenie na dokonalú šálku espressa.

6Prídete do kaviarne a objednáte si espresso. Dostanete na stôl 30 ml neskutočnej driny a práce desiatok až stoviek ľudí. Naozaj je tá cena privysoká?

Týmto článkom nechcem v nijakom prípade „vyplakávať“, alebo sa sťažovať. Chcel som len poukázať na to, že naša ranná šálka výberovej kávy nie je takou samozrejmosťou, akou sa zdá byť. Je za tým množstvo driny a obety ľudí, ktorí tomuto biznisu (životnému štýlu/hobby) obetujú všetko.

 

Ak ste pri čítaní tohto článku dostali chuť na kávu, tak navštívte náš e-shop s kávou www.coffeein.sk a vyberte si čersvto praženú kávu z celého sveta. Teraz so zľavovým kódom BLOG10 získate navyše aj 10% zľavu na celý nákup.

 

COFFEEIN Elite - espresso zmes