Má cuppingové skóre význam pre spotrebiteľov?

Peter Szabó - foto Peter Szabó
SCA roasting professional
COFFEEIN články 15.03.2024
Má cuppingové skóre význam pre spotrebiteľov?

Na obaloch specialty kávy je zobrazený súbor informácií, ktorý sa stal akousi požiadavkou. Pôvod, spôsob spracovania, odroda a profil praženia sú na kávových vreckách samozrejmosťou, informujú spotrebiteľa o tom, čo môže očakávať od kávy, ktorú kupuje.

Malý, ale rastúci počet značiek (zvyčajne prémiovejšie pražiarne) začal na svoje obaly tlačiť aj cuppingové skóre. Aj keď ide nepochybne o ukazovateľ kvality, berú ho spotrebitelia do úvahy pri výbere svojej kávy?

2KTO POUŽÍVA CUPPINGOVÉ SKÓRE?

V prvom rade si ujasnime, čo vlastne cuppingové skóre je.

Odborníci v tomto odvetví priraďujú jednotlivým kávam skóre počas cuppingov. Tento postup bol prvýkrát predstavený v 80. rokoch 20. storočia asociáciou Specialty Coffee Association ako štandardizovaný spôsob hodnotenia senzorických charakteristík kávy, ktorý mal za úlohu odlíšiť výberovú kávu od kávy komerčnej kvality.

Cuppingy zvyčajne vykonávajú tzv. Q graderi, ktorí sú vyškolení Inštitútom kvality kávy na analýzu a triedenie kávy. Počas cuppingu sú nasledujúce kategórie hodnotené na stupnici od jedna do desať pomocou špeciálneho formulára:

  • Vôňa/aróma
  • Príchuť
  • Dochuť
  • Kyslosť
  • Telo
  • Jednotnosť
  • Balans
  • Čistota
  • Sladkosť
  • Celkové skóre

Skóre v každej kategórii sa spočíta (všetky chyby sa odpočítajú), a tým vznikne konečné skóre.

Účelom tohto hodnotenia je definovať kvalitu a hodnotu kávy, pričom specialty káva musí získať aspoň 80 bodov.

Skóre sa v podstate používa na komunikáciu kvality medzi profesionálmi v tomto odvetví, najmä medzi pražiarmi, nákupcami a výrobcami.

Interne sa cuppingové skóre používa na sledovanie pokroku v kvalite jednotlivých výrobcov v priebehu rokov, a zároveň ako metrika porovnania kvality kávy v jednotlivých krajinách.

3SKÓRE NA OBALOCH KÁVY

Mnohí spotrebitelia na kávových vreckách očakávajú určité informácie ako napríklad pôvod, odrodu, spôsob spracovania a dokonca aj názov farmy či meno pestovateľa. Tieto informácie im umožňujú vedieť, aké príchute a arómy môžu očakávať, predtým než si kávu kúpia.

Aj keď je skóre pravdepodobne najobjektívnejším spôsobom hodnotenia kvality kávy, iba malý počet pražiarní ho začalo tlačiť na kávové obaly.

Cuppingové skóre s väčšou pravdepodobnosťou zohľadnia kávoví nadšenci a profesionáli z odvetvia pri nákupe kávy pre osobnú spotrebu. Nastáva však otázka: Všimnú si vôbec bežní spotrebitelia uvedené body na obale? A majú vôbec pre nich význam?

Skóre môže byť pre spotrebiteľov mätúce, a to dôsledkom toho, že cupperi majú tendenciu hodnotiť špecifické atribúty, ktoré preferujú najmä nákupcovia. 

Priveľký dôraz na skóre pri výbere kávy môže byť na úkor osobnej skúsenosti, kupujúci si totiž často vyberú kávu s vyšším skóre oproti káve, ktorá najlepšie zodpovedá ich chuťovým preferenciám.

Aj keď sa káva so skóre nad 80 považuje za špeciálnu, s pravdepodobne vysokou mierou kvality, spotrebitelia môžu neúmyselne oceniť kávu s vyšším skóre pred kávou s nižším skóre. 

To znamená, že napríklad kávy, ktoré získajú 85 bodov, môžu byť výrazne bližšie k preferenciám chuti jednotlivca ako káva, ktorá má skóre 87 bodov, a to aj napriek vyššiemu skóre.

4ĎALŠIE DÔLEŽITÉ FAKTORY, KTORÉ BY STE MALI ZVÁŽIŤ PRI NÁKUPE KÁVY

Pri nákupe spotrebitelia oveľa častejšie hľadajú na obaloch informácie, ktoré poznajú.

Spotrebiteľské rozhodnutia sú tradične založené na pôvode, profile praženia a „sile".

Zmesi sú stále jednými z najobľúbenejších produktov pražiarní (aj tých so specialty kávou), pretože umožňujú ľuďom opakovane nakupovať ich obľúbené zrnká. Spotrebitelia sa naučili na čom si dať záležať pri nákupe kávy, pričom nikdy nebolo hlavným dôvodom skóre.

Mnohé pražiarne nepridávajú cuppingové skóre na obaly, predovšetkým preto, že väčšina káv by bodovala okolo 80 a to nie to, čo ľudí zaujíma. Dôvodov prečo si kávu kupujú je oveľa viac než len skóre.

Pre skúsenejších kávičkárov môžu byť podrobné informácie užitočné, ale pre nováčikov v oblasti specialty kávy tiež zastrašujúce.

Okrem toho ďalším hlavným nákupným faktorom sa stala udržateľnosť. Prieskum Business of Sustainability Index z roku 2023 zistil, že 66 % dospelých v USA je ochotných zaplatiť vyššiu cenu za udržateľný produkt, pričom 69 % zohľadňuje aj jeho vplyv na životné prostredie.

5BUDE V BUDÚCNOSTI PRE SPOTREBITEĽOV SKÓRE DÔLEŽITÉ?

Cuppingové skóre by sa v budúcnosti mohlo rozhodne objaviť na viacerých kávových obaloch, a tak by mohlo mať výraznejší vplyv na vzdelávanie v oblasti specialty kávy.

Káva s 84 bodmi môže byť lahodná, ale ľudia si chcú vybrať to, čo sami uvážia za vhodné. 

Mnoho profesionálov používa skóre na určenie kvality a ceny kávy, no ku konečnému spotrebiteľovi sa väčšinou nedostáva, a preto nemá významný vplyv na jeho nákupné návyky.

Používanie odborného jazyka špecifického pre toto odvetvie iba vylučuje spotrebiteľov a potenciálne znižuje ich záujem o specialty kávu.

Napriek tomu by pražiarne mali poskytovať zákazníkom jasné a zrozumiteľné informácie, ktoré im uľahčia hľadanie chuťových profilov, ktoré sa im budú páčiť.

 

Zdroj: https://perfectdailygrind.com/2024/02/cup-scores-consumers-packaging/

 

Ak ste pri čítaní tohto článku dostali chuť na kávu, tak navštívte náš e-shop s kávou www.coffeein.sk a vyberte si čersvto praženú kávu z celého sveta. Teraz so zľavovým kódom BLOG10 získate navyše aj 10% zľavu na celý nákup.