Predaj studenej kávy dosiahol rekordné čísla pre veľké značky – je specialty káva na rovnakej ceste?

Peter Szabó - foto Peter Szabó
SCA roasting professional
COFFEEIN články 26.01.2024
Predaj studenej kávy dosiahol rekordné čísla pre veľké značky – je specialty káva na rovnakej ceste?

V mnohých krajinách na celom svete stále viac spotrebiteľov konzumuje studené kávové nápoje. Toto nákupné rozhodnutie môže dokonca prekročiť sezóny. Studené kávové nápoje sa stávajú čoraz populárnejšími počas celého roka.

V súlade s tým nie je prekvapením, že Starbucks vo svojej finančnej správe za tretí štvrťrok 2023 vyhlásil, že studené nápoje teraz predstavujú 75 % predaja v USA. V posledných rokoch sme boli svedkami podobného rastu v segmente trhu so studenou kávou aj v prípade iných veľkých reťazcov. V konečnom dôsledku to znamená, že správanie spotrebiteľov kávy sa vyvíja a táto zmena bude pravdepodobne permanentná.

Zároveň nás to privádza k otázke, či dôjde k podobnému posunu aj v sektore specialty kávy, a ak áno, čo to znamená pre budúcnosť?

2REVOLÚCIA STUDENEJ KÁVY

Je ťažké ignorovať meteorický nárast studených kávových nápojov v posledných rokoch. Od cold brew, cez hotové nápoje až po kokteily, studené kávové nápoje nikdy neboli tak populárne.

To sa odráža aj v nedávnej finančnej správe Starbucks. Podľa generálneho riaditeľa Laxmana Narasimhana predstavovali studené nápoje 75 % predaja v USA v treťom štvrťroku 2023 a dosiahli tak rekordné množstvo.

Okrem toho sa predaj studených nápojov na báze espressa v reťazci zvýšil medziročne o 13 %. Kľúčom k rastu segmentu so studenými nápojmi bolo tiež prispôsobenie sa požiadavkám zákazníkov. Vo svojej finančnej správe za 2023 tretí štvrťrok spoločnosť Starbucks uviedla, že viac ako 60 % nápojov bolo upravených zákazníkom na mieru. To predstavuje 9 % zvýšenie v porovnaní s rokom 2018. Studená pena bola najrýchlejšie rastúca prispôsobená všetkým možnostiam značky a prispela viac ako 1 miliardou USD z ročných príjmov.

Starbucks už nejaký čas predáva studenú kávu. V posledných rokoch sme však boli svedkami podobného rastu aj v prípade iných veľkých reťazcov.

Jedným príkladom je britská káva a potravinový reťazec Pret A Manger. Vo februári 2023 spoločnosť oznámila, že rozšíri svoj rozsah ľadových nápojov, svoju „najväčšiu inováciu v oblasti nápojov za viac ako päť rokov“.

Počas pandémie sa káva Ready-To-Drink (hotové nápoje) stala veľmi populárnou, pretože veľa ľudí muselo zostať doma. Tak mnohí spotrebitelia, ktorí predtým chodievali do kaviarní alebo do drive-thru, kupovali RTD kávu v potravinách a vypili ju doma. 

Zvýšila sa popularita cold brew, najmä medzi mladšími demografickými skupinami. Káva môže byť tiež zdravšou náhradou za energetické nápoje a môže zahŕňať funkčné zložky akými sú nootropiká, probiotiká, výťažky z húb a kanabidiol (CBD).

3Mohli by sme vidieť podobnú zmenu v sektore specialty kávy?

Z mnohých dôvodov nie je prekvapujúce, že väčšie kávové reťazce zaznamenali nárast predaja studených kávových nápojov. Tieto nápoje často prinášajú viac možností prispôsobenia, taktiež obsahujú inovačnejšie arómy a iné zložky.

Širšie trendy v kaviarenskom priemysle napríklad popularita kapsúl a podov taktiež ovplyvňujú odvetvie specialty kávy. A zatiaľ čo rozsah studených kávových nápojov na specialty kávových menu sa rozhodne rozširuje, otázkou je či budeme niekedy svedkami rastu studenej kávy na úrovniach podobných tým, ktoré zažívajú väčšie reťazce.

Vzhľadom na dôraz, ktorý sa kladie na espresso vysokej kvality a kávu z filtra je nepravdepodobné, že by studené kávové nápoje predstavovali taký vysoký počet predajov v specialty coffee kaviarňach. 

V posledných rokoch však čoraz viac značiek specialty kávy uviedlo na trh svoje vlastné výrobky RTD, čo prirodzene naznačuje, že studené kávové nápoje zohrávajú dôležitú úlohu na trhu so specialty kávou.

Kaviarne hľadajú spôsoby, ako znížiť náklady vrátane automatickej extrakcie kávy. Mnohí v súčasnosti ponúkajú kvalitné výrobky RTD ako je fľašované cold brew.

Niektoré významné príklady týchto spoločností zahŕňajú:

-        Káva Blue Bottle, ktorá je známa svojou cold brew konzervou

-        Stumptown Coffee Roasters, ktorá predáva cold brew a RTD latté

-        Nedávno nadobudnutý La Colombe, ktorý vyrába a predáva draft latte. Tieto nápoje dokonca zachytili 1 % podiel predaja RTD kávy v kategórii potravinárstva USA rok po ich uvedení na trh.

Jedným z najvzrušujúcejších vznikajúcich trendov sú menšie specialty kaviarne a pražiarne, ktoré vyvíjajú a vyrábajú vlastné výrobky RTD, čo im umožňuje maximalizovať zisky znížením nákladov na predávaný tovar.

4Tlak na ďalšie inovácie

Segment studených kávových nápojov je jedným z najdynamickejších a najvzrušujúcejších trhov v kaviarenskom priemysle, pričom neustále inovácie poháňa mnoho rôznych spotrebiteľských trendov. 

V súlade s tým je pravdepodobné, že specialty kaviarne budú postupovať podobnou trajektóriou ako väčšie kaviarenské reťazce. Napokon sa budú musieť sústrediť na spôsoby diverzifikácie svojej ponuky studenej kávy, inak môžu stagnovať.

Dopyt spotrebiteľov po studených nápojoch stále rastie, takže značky specialty kávy nesmú zaostávať za trendmi, aby zostali konkurencieschopné.

Okrem toho vzhľadom na to, že pohodlie vždy zostane kľúčovým nákupným faktorom pre spotrebiteľov kávy, je pre mnohé špecializované kaviarne nevyhnutné využiť segment RTD.

Revolúcia v oblasti studenej kávy nevykazuje žiadne známky spomalenia, takže sektor specialty kávy musí venovať pozornosť neustále sa meniacim potrebám spotrebiteľov a primerane sa im venovať.

Možno tak skoro nedosiahneme rekordné hodnoty predaja studenej kávy v sektore specialty kávy ale trh bude naďalej rásť.

 

Zdroj: https://perfectdailygrind.com/2023/08/cold-coffee-sales-record-highs/ 

 

Ak ste pri čítaní tohto článku dostali chuť na kávu, tak navštívte náš e-shop s kávou www.coffeein.sk a vyberte si čersvto praženú kávu z celého sveta. Teraz so zľavovým kódom BLOG10 získate navyše aj 10% zľavu na celý nákup.